De aanvoer van ruwe materialen, halffabricaten en eindproducten staat onder druk. Lange levertijden, hoge prijzen voor grondstoffen en transport, problemen met het aanbod van containers en ga zo maar door. Mede door COVID-19 is de wereldmarkt het afgelopen anderhalf jaar geteisterd door verschillende problemen in de supply chain. Voor handelsbedrijven zorgt dit voor grote problemen.
Productie in het buitenland
Normaal gesproken zijn de lever- en productietijden bekend en wordt levering bij de klant gepland op basis van de verwachte ontvangst vanuit de leverancier of de fabrikant.
Maar tegenwoordig wordt een groot deel van de goederen, die in Europa verkocht worden, ingekocht in Azië. Door de lage productiekosten is het vaak voordeliger om in China te laten produceren dan bij een lokale leverancier of fabrikant. Nadeel is wel dat er over het algemeen langere levertijden gelden. En dit is de afgelopen periode alleen maar langer geworden.
Transportproblemen
Helaas is de aanlevering van grondstoffen, halffabricaten en eindproducten de afgelopen periode flink onder druk komen te staan. Deze problemen in de supply chain hebben grote gevolgen voor bedrijven die op hun spullen wachten. Ze komen in de knel met de planning, zoals zij die weer met hun eigen klanten hebben afgesproken.
Advanced Shipping Notice (ASN) als oplossing
Ondanks dat de oorzaken vaak buiten de macht van de ondernemer liggen, is het wel belangrijk om klanten op de hoogte te brengen. Zij moeten weten wanneer levertijden wijzigen of orders zelfs helemaal worden gecanceld. Om dit te versimpelen hebben wij een slimme oplossing ontwikkeld.
Met Advanced Shipping Notice (ASN) van SalesManager Online worden verwachte uitlevertijden dagelijks opnieuw berekend op basis van verschillende variabelen:
Actuele voorraadposities
Openstaande verkooporders (inclusief leverafspraken)
Lopende inkooporders (inclusief verwachte leverdatum)
Wanneer blijkt dat leverafspraken niet gehaald zullen worden, in verband met problemen verderop in de supply chain, wordt dit vanuit SalesManager Online volledig automatisch gecommuniceerd richting de klant. Dat scheelt jou als ondernemer een hoop kopzorgen en gedoe!
Voorbeeld uit de praktijk
Een klant bestelt een product wil er daar 30 van hebben. Het is een samengesteld product en de onderdelen moeten bij verschillende leveranciers worden besteld. Als alle onderdelen binnen zijn, wordt het product geassembleerd en vervolgens uitgeleverd naar de eindklant.
Normaal gesproken zijn alle onderdelen voor dit product binnen tien dagen binnen en is er twee dagen nodig voor assemblage. De producten kunnen dan twaalf dagen na het plaatsen van de order worden uitgeleverd.
Op het moment dat er vertraging ontstaat in de levering van één van de onderdelen werkt dit direct door op de geplande leverdatum richting de klant. Als het laatste onderdeel pas na twaalf dagen binnen is, zijn er nog steeds twee dagen nodig voor de assemblage en kan er dus twee dagen later geleverd worden.
Dit wil je uiteraard zo snel mogelijk naar je klant communiceren. Vertraging is al vervelend genoeg, maar door niets te laten weten wordt het probleem alleen maar groter.
Hoe stel ik dit in SalesManager Online in?
Als gebruiker van de ASN-module van SalesManager Online hoef je alleen maar de gewijzigde leverdatum door te voeren op de inkooporder. Dit kan zelfs op regelniveau. Dus mocht het slechts om één product gaan, terwijl de rest van de order wel op tijd geleverd kan worden, dan kan er op regelniveau een aanpassing worden gemaakt aan de inkooporder. De eindklant krijgt dan pro actief een bericht met betrekking tot het product dat vertraagd is.
Nadat de wijziging aan de inkooporder is doorgevoerd en de ASN run heeft plaatsgevonden (vaak ’s nachts), zal er automatisch een bericht worden verstuurd naar de klant(en) waar dit betrekking op heeft. Zo weet je zeker dat klanten altijd netjes op de hoogte worden gebracht van eventuele vertragingen in de supply chain.
Snellere verwerking van backorders
Door het inzetten van het Advance Shipping Notification (ASN) proces van SalesManager Online kunnen ook automatisch picklijsten gegenereerd worden zodra een nieuwe zending binnenkomt en is ingeboekt. Dit zorgt niet alleen voor betere turnaround van je voorraad maar ook voor happy klanten!
Wil je meer leren over onze vernieuwde Service app? Neem contact op via onderstaande button: