Alle gegevens van klanten en alles wat ooit besproken is overzichtelijk in één systeem. Een CRM-systeem maakt het mogelijk! Ontdek waarom succesvolle organisaties gebruikmaken van een CRM en wat de belangrijkste voordelen zijn.
Wat is een CRM?
CRM staat voor Customer Relationship Management. Relatiebeheer dus. Wanneer we het over een CRM hebben, bedoelen we meestal een CRM-systeem. Een CRM-systeem is een digitale tool waarmee je alle informatie, communicatie en interactie met klanten, leads, partners, concurrenten en medewerkers registreert en inzichtelijk maakt.
Waarom een CRM?
De meeste organisaties gebruiken een CRM-systeem om hun zakelijke relaties te verbeteren en efficiënter te werken.
Wanneer je als bedrijf veel contacten hebt, wordt het lastig om elke interactie te onthouden en informatie goed te ordenen. Een CRM-systeem neemt deze taken voor je uit handen. Elk contact heeft een eigen profiel, waaraan allerlei informatie gekoppeld kan worden. Dat levert winst op voor allerlei afdelingen binnen een organisatie.
Salesmanagers hoeven niet van elke lead te onthouden waar ze zich in het verkoopproces bevinden.
Accountmanagers hebben altijd helder hoe ze hun klanten het best kunnen bedienen.
Klantenservice heeft direct inzicht de historie van het klantcontact. Dat levert veel tijdswinst op.
Het CRM-systeem van SalesManager
Er zijn veel verschillende aanbieders van CRM-systemen. De basis is vrijwel altijd relatiebeheer, maar elke partij geeft er natuurlijk zijn eigen draai aan.
In ons modulaire softwarepakket SalesManager Online vormt het CRM de basis. Hierin beheer je al je relaties, waarna je het kan uitbreiden met ERP, Service- of Projectmanagement. In het kort bestaat onze CRM-oplossing uit de volgende functionaliteiten.
Bijhouden van gegevens – Informatie van al je contacten. Telefoonnummers, e-mailadressen, websitegegevens, enzovoort. Elke contact krijgt een eigen ‘kaart’.
Activiteiten loggen – Interacties vastleggen. Bijvoorbeeld verstuurde en ontvangen mails, gevoerde telefoongesprekken en wanneer je op bezoek bent geweest. Met daarbij ook de mogelijkheid om besproken zaken vast te leggen.
Tijdlijn – Een overzicht van wanneer welke interactie heeft plaatsgevonden.
Acties uitvoeren – Verschillende functionaliteiten om afspraken met relaties meteen om te zetten in acties. Bijvoorbeeld een volgende afspraak maken in de agenda direct vanuit het CRM.
Workflow – Bij bepaalde processen volg je vrijwel altijd dezelfde stappen. Bijvoorbeeld bij het afhandelen van een klacht. Met deze functionaliteit maak je een stappenplan waarbij een medewerker alle activiteiten af moet gaan. Na elke voltooide stap wordt automatisch een volgende activiteit aangemaakt totdat het stappenplan voltooid is en het proces daarmee afgerond is.
Dossiervorming – Alle documenten in een verkoop- of klantproces worden automatisch in een mapje gezet die gekoppeld wordt aan het contact. Zo kan je er altijd snel bij.
Koppelingen – Als specialist in maatwerk is ons CRM op ontelbare wijze uit te breiden en te koppelen aan andere systemen. Zo kan je, naast de standaard functionaliteiten, het CRM altijd zo maken dat het optimaal aansluit bij jouw organisatie en bedrijfsvoering.
Voordelen van CRM voor organisaties
Wanneer je het op de juiste manier gebruikt, kan een CRM-systeem organisaties veel voordelen opleveren. We benoemen nu de tien belangrijkste voordelen.
1. Beter inzicht in klantgegevens
Met een CRM-systeem als dat van SalesManager Online heb je altijd een compleet overzichtelijk van de persoon (of het bedrijf) waarmee je contact hebt. Je ziet direct op welke verschillende manieren iemand te bereiken is, maar ziet ook de complete historie aan interacties. Wat is wanneer besproken en welke afspraken zijn er gemaakt? Zo heb je altijd een compleet beeld binnen één oogopslag.
2. Verbeterde klantenservice
Ook je medewerkers van de klantenservice zien altijd de complete historie aan interactie met een klant. Ze weten dus precies welke producten of diensten een klant heeft afgenomen, over welke vragen al eerder contact is geweest en wat de gegevens zijn van een klant. Dat werkt een stuk sneller en is voor alle betrokkenen fijner.
3. Efficiënter verkoopproces
Voor elke nieuwe lead maak je een kaart aan in het systeem. Gaandeweg vul je deze met meer gegevens en informatie om altijd een compleet beeld te hebben. Door middel van onze workflow-functionaliteit volg je als salesmedewerker gemakkelijk de stappen om van lead tot sale te gaan. En door acties (zoals het plannen van een volgende afspraak) direct uit te kunnen voeren in het CRM, werkt het extra efficiënt!
4. Hogere productiviteit
Omdat je alle informatie, communicatie, interacties én bestanden van elke klant in één overzicht hebt, kan je alles wat je nodig hebt op één centrale plaats vinden. Dat bespaart een hoop op- en uitzoekwerk!
5. Efficiënter samenwerken tussen afdelingen
Deal gesloten? Dan wordt een klant overgedragen van sales naar accountmanagement. Om dit soepel te laten verlopen, is maar weinig uitleg en overdracht nodig. Alles wat je moet weten staat namelijk al in het systeem!
6. Meer grip op je relaties
“Waarom heb ik niets meer gehoord van deze lead? Was hij nou op vakantie of was er geen interesse?” Door alles wat je bespreekt met je relaties te registreren in het CRM hoef je niets te onthouden en bewaar je altijd het overzicht. En door automatische reminders en agenda-afspraken te maken, wordt het wel heel lastig om een lead per ongeluk niet meer op te volgen.
7. Nieuwe verkoopkansen ontdekken
Door onze software te koppelen aan andere systemen, wordt het CRM opeens een manier om verkoopkansen te identificeren en het gesprek te starten. Een populaire koppeling is bijvoorbeeld LeadExpress, waarmee je kunt zien welke bedrijven op je website kijken. Met automatisering en een gestandaardiseerde workflow verander je deze (voorheen anonieme) bezoekers in nieuwe leads, direct in je CRM!
8. Ondersteunt en optimaliseert marketing
Ons CRM-systeem heeft een standaard integratie met onder andere Mailchimp. Maak een selectie van je contacten en stuur ze een mailing. Dat gaat supersnel en gemakkelijk! Ook kan je de data uit je CRM gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te maken of veelgestelde vragen om te zetten in informatieve blogberichten. Wees creatief en je CRM helpt je om nóg betere marketing te bedrijven.
9. Minder personeelskosten
Door middel van een CRM werken je medewerkers sneller, beter en hoeven zij minder repetitieve taken uit te voeren. Dat bespaart behoorlijk wat tijd en geld!
10. Meer winst!
Bovenstaande voordelen zorgen samen voor minder kosten, meer omzet en uiteindelijk meer winst. Natuurlijk staat of valt het succes wel met hoe je het CRM inzet. Zie het als een middel om je organisatie te stroomlijnen.
Ontdek het krachtige CRM van SalesManager!
Een CRM-systeem ondersteunt en zorgt ervoor dat organisaties efficiënter kunnen werken. Dat kan leiden tot betere klantrelaties, minder personeelskosten en uiteindelijk meer winst. Benieuwd naar het CRM-systeem van SalesManager? Bekijk hier alle functionaliteiten of neem contact op voor een demonstratie.