Standaard ERP-pakketten zijn ingericht op standaard bedrijven. Maar wat als jouw organisatie gekenmerkt wordt door specifieke bedrijfsprocessen. Kun je dan wel uit de voeten met een standaard pakket? En in hoeverre is maatwerk mogelijk binnen een standaard ERP-pakket?
Cloud ERP-systemen worden steeds populairder
Technologische en maatschappelijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat cloudsoftware steeds populairder wordt. Ook op het gebied van ERP-systemen kiezen steeds meer bedrijven voor een cloudpakket.
Je kunt altijd en overal ter wereld bij de software. Ideaal nu thuiswerken in steeds meer bedrijven de norm wordt. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding.
Je hoeft je geen zorgen te maken over fysieke opslag, beveiliging en updates. De softwareleverancier regelt het allemaal voor je.
Niet altijd een 100% fit
Nadeel van ERP-software in de cloud is de aanpasbaarheid. Veel handelsbedrijven kunnen niet (volledig) uit de voeten met standaard ERP cloudoplossingen.
Hun bedrijfsprocessen, productassortiment en/of de software die ze gebruiken sluiten niet goed aan bij het out-of-the-box aanbod van de SaaS software.
Of ze worden gedwongen om een veel duurdere Enterprise oplossing aan te schaffen. Waarvan ze de helft van de functionaliteiten niet nodig hebben en die niet in verhouding staat tot de grootte van hun onderneming.
SalesManager Online: cloud en maatwerk in één
SalesManager Online biedt het beste van beide werelden: SaaS software in de Cloud die volledig aanpasbaar is. En ook nog eens voor een betaalbare prijs!
SalesManager Online is gebouwd met het SMS RAD FrameWork. Alle schermen, de database structuur en de onderliggende business logica kunnen aangepast of aangevuld worden. Er kunnen nieuwe schermen worden toegevoegd en bestaande schermen kunnen aangepast worden.
Als je bijvoorbeeld de uitgebreide specificaties van een machine of een product wil toevoegen, omdat je dat in je offertes en orders wilt terugzien, dan kan dat snel en betaalbaar door ons worden geregeld. En gewoon in je SaaS omgeving!
Daarnaast biedt onze software standaard integraties met veel populaire software. Maar ook voor nichespecifieke bedrijfssoftware kunnen onze specialisten altijd een koppeling op maat bouwen.
Voorbeelden van onze maatwerk trajecten
Benieuwd naar ervaringen van gebruikers van onze software? We lichten graag drie projecten uit binnen verschillende branches.
1. Maritieme sector
Zeer specifieke processen zijn vaak niet te vangen in standaard pakketten. Een goed voorbeeld is deze klant uit de maritieme sector.
Uitdaging: Deze relatie werkt met veel spelers in zijn markt. De interactie tussen eigenaren, uitvoerders en derde partijen is complex. Echter is iedereen aan elkaar gelinkt door een kenmerk. Namelijk een schip met een scheepsidentificatienummer. Dit heet een IMO-nummer die toegewezen wordt aan elk schip ter wereld.
Oplossing: Om SalesManager Online te kunnen gebruiken voor CRM en ERP doeleinden moest het schip met het de IMO-nummer toegevoegd worden aan een reeks van schermen. Hiervoor is de database verrijkt, zijn een groot aantal standaard schermen (zoals orders en offertes) voorzien van een schipnummer en naam en zijn er nieuwe schermen toegevoegd met specifieke kenmerken van het betreffende schip.
2. Bulk facturatie
Het factureren van diensten die per periode worden afgerekend, evenals het factureren van losse leveringen, is over het algemeen niet al te moeilijk. Lastig wordt het wanneer beide moeten worden gecombineerd.
Uitdaging: Wat als er een vaste dienst wordt afgenomen en per periode dient te worden gefactureerd, maar er incidenteel extra diensten worden opgevraagd? Bij één van onze klanten was dit de situatie. Voor je het weet leidt dit tot allerlei losse factuurstromen of wordt er zelfs teruggegrepen op Excel. Ook de eindklant vindt het over het algemeen prettig om alles in één kostenoverzicht te zien.
Oplossing: Door de contractmodule uit te breiden maakten we het mogelijk om binnen het contract (naast de standaard contractregels) ook contractregels op te nemen die als blauwdruk worden gebruikt voor diensten op afroep of producten. Indien deze aanvullende producten en diensten af te leiden zijn van het hoofdproduct worden deze automatisch aangemaakt. Vanuit deze blauwdrukregels worden dan bij afroep specifieke orders aangemaakt. Deze kunnen met de periodieke contractfacturatie meelopen. Hierdoor heeft de klant het gewenste inzicht én voorkomt de organisatie dubbel werk en extra administratieve lasten.
3. Verhuur van machines
Automatisch een actie uitvoeren nadat een specifiek product een bepaald aantal keren gebruikt is? Ook dat is een functionaliteit die je niet in standaard pakketten tegenkomt.
Uitdaging: Een relatie van ons is actief in het verhuren van zware heftrucks aan grote industriële bedrijven. Support en onderhoud wordt zelf uitgevoerd en is vaak op locatie van de klant. Dit wordt ingepland op basis van een vaste interval in tijd maar ook op basis van de gemaakte draaiuren van de machines zelf. Niet iets dat je vaak in een standaard ERP oplossing tegenkomt…
Oplossing: In SalesManager Online hebben we de machines toegevoegd als een object die Entity heet. Aan een Entity kunnen een onbeperkt aantal nieuwe velden worden toegevoegd. Bij deze klant is de Entity bovendien uitgebreid voor het kunnen inplannen van onderhoudsbeurten op basis van de vaste periode én de draaiuren. Nieuwe schermen om de machines in beeld te hebben (met alle kenmerken) zijn ook toegevoegd aan dit set van de klant. En overal te benaderen via de Cloud en ook in een specifieke app voor de monteur op locatie van de klant voor het uitvoeren van de onderhoudsbeurt.
Eens kijken hoe het ERP-systeem van SalesManager Online eruit ziet? Benieuwd naar de maatwerkmogelijkheden voor jouw organisatie? Vraag dan nu een vrijblijvende online demo aan. Of lees hier eerst meer informatie.