Elk bedrijf heeft goed inzicht nodig in de bedrijfsdata. Dit helpt om beter inzicht te krijgen in de stand van zaken en geeft daarmee meer houvast in het aansturen van de onderneming. Data op zichzelf is vaak slechts een verzameling van cijfers, die voortkomen uit de dagelijkse gang van zaken. Denk hierbij aan cijfers die betrekking hebben op de voorraadposities van producten, verkoopcijfers, transportkosten (Afb. 1: Transportrapport) overzichten van bijvoorbeeld het aantal openstaande offertes of leveringen (Afb. 2: Leverrapport), maar ook inzicht in doorlooptijden van servicemeldingen, aantal leads per fase en openstaande of afgeronde activiteiten.
Welke informatie relevant is en hoe de data geanalyseerd en geïnterpreteerd wordt is per bedrijf verschillend, maar binnen elke onderneming is een bepaalde rapportagebehoefte. Het management of de directie wil inzicht in de data om vervolgens beter te kunnen sturen. Betere beslissingen te kunnen nemen om zo de kans op succes voor de onderneming te vergroten.
Bij SalesManager zijn we ons hiervan bewust. Daarom bieden wij onze klanten de mogelijkheid om via onze partner voor rapportesoftware Qlik te voorzien in deze behoefte. Met ‘SalesManager Business Intelligence Powered by Qlik’ zorgen wij ervoor dat alle relevante data op het juiste moment en in de juiste vorm gepresenteerd wordt.
Wat is business intelligence?
BI is een verzamelnaam van applicaties, processen en infrastructuur die je in staat stelt om toegang te krijgen tot je eigen data om er analyses mee te maken. Deze data-analyse geeft je inzichten waarmee je betere bedrijfskeuzes kan maken. En dit leidt weer tot groei en winst. Zo geeft business intelligence bedrijven een competitief voordeel.
Hoe maak je BI-rapportages met SalesManager Online?
Het opzetten van goede en bruikbare BI-rapportages is tweeledig: strategisch en technisch. Hieronder bespreken we hoe dat in zijn werk gaat.
1. Strategie
Allereerst dient er duidelijk een doel en scope van de data-analyse te zijn. Dit komt voort vanuit een bepaalde strategie of wens. Aan de hand van deze kaders wordt een plan gemaakt hoe we de data kunnen verzamelen en integreren, om daarna mooie rapporten te maken. Samen met één van onze consultants breng je de informatiebehoefte aan jouw organisatie in kaart. Vervolgens wordt deze behoefte zo goed mogelijk vertaald naar een concreet doel.
Het opstellen van concrete doelen helpt je om een duidelijk beeld te geven van wat de data je vertelt. Doordat je vooraf al hebt bepaald waar je naar kijkt en zoekt, voorkom je dat resultaten verkeerd geïnterpreteerd worden.
In deze fase worden ook alle randvoorwaarde besproken. Denk hierbij aan:
Waar gaan we de data vandaan halen?
Hoe wordt de data nu gebruikt?
Hoe bruikbaar is de data?
2. Techniek
Na het opstellen van het doel en de randvoorwaarden komt het technische aspect aan bod. Het maken van de rapportage in Qlik gebeurt in een aantal vaste stappen.
Eerst onderzoeken we hoe de data vanuit SalesManager Online gestructureerd (en mogelijk getransformeerd of aangevuld) moet worden om het doel te realiseren.
Vervolgens wordt het ingeladen in de Qlik-omgeving. Hierbij wordt alleen de benodigde data overgehaald.
Er volgt een controle op de bruikbaarheid van de data. Dit is afhankelijk van hoe volledig en correct de data is. Mogelijk moet er nog data gecontroleerd en/of aangepast worden.
Pas dan nemen we de opmaak van de rapporten onder handen. Ook hier houden we rekening met de hoofdvraag die het rapport moet beantwoorden en zal er een bijpassende weergave worden gekozen waaruit dit meteen duidelijk wordt.
Na controle wordt de rapportage klaargezet in je Qlik-omgeving. Deze kan je via SalesManager Online benaderen en hier zullen de rapporten elke dag op een nader te bepalen moment worden voorzien van de nieuwste data.
Aan de slag!
Na de technische inrichting worden de rapportages samen doorgenomen om uit te leggen hoe ze gebruikt kunnen worden. Daarna kan je er zelf mee aan de slag. Uiteraard blijven wij beschikbaar voor vragen of opmerkingen. Eventuele aanpassingen kunnen ook altijd gemaakt worden.
Meer informatie of uitleg? Neem gerust contact met ons op!