Van eerste contact tot offerte: Zo verloopt het verkooptraject van SalesManager Online
Klant worden bij SalesManager Software begint met het verkooptraject. We leren elkaar kennen en ontdekken samen of onze software aansluit bij jouw bedrijfsvoering. Alex Werner, accountmanager bij SalesManager Software, vertelt je in dit artikel hoe zo’n traject eruit ziet.
Over SalesManager Software
SalesManager Software bestaat ruim 30 jaar en inmiddels hebben we veel ervaring met het ontwikkelen, verkopen en implementeren van business software voor het MKB. Tegenwoordig maken de meeste klanten gebruik van onze cloudoplossing SalesManager Online; een modulair softwarepakket met de modules CRM, ERP, servicemanagement en projectmanagement. Deze kunnen worden uitgebreid met verschillende add-ons en integraties en worden ondersteund door een drietal zelf ontwikkelde mobiele apps: de CRM app, de Picker app voor in het magazijn en de service app. Waar nodig ontwikkelen we software op maat om deze perfect aan te laten sluiten op de bedrijfsvoering van de klant. Om ervoor te zorgen dat wij voor elke klant een passende oplossing aan kunnen bieden, werken we volgens een gestructureerd salesproces, waarbij de behoeften en de vereisten van de klant/prospect centraal staan. In dit artikel gaan we hier dieper op in.
Drie gesprekken
De start van het verkooptraject voor SalesManager Online bestaat in de basis uit drie gesprekken: een eerste kennismaking, het bespreken van de behoeften en een demo van de software. Als er daarna van beide kanten voldoende vertrouwen is dat we iets voor elkaar kunnen betekenen, worden de gesprekken voortgezet en werken we toe naar een offerte op maat, waarbij we altijd streven naar het bieden van een oplossing die perfect aansluit op de wensen van de klant. Zo weten we voordat er handtekeningen worden gezet precies wat we van elkaar kunnen verwachten. De wensen van de klant zijn duidelijk voor ons - en voor de klant is het duidelijk welke functionaliteit zij kunnen verwachten, hoe de software eruit ziet, hoe het implementatietraject verloopt en natuurlijk… wat de kosten zijn.
1. Eerste kennismaking
Het eerste contact met potentiële nieuwe klanten kan op verschillende manieren tot stand komen. Vaak leggen geïnteresseerde partijen zelf het eerste contact. Ze hebben goede verhalen over ons gehoord van bestaande klanten of zijn via advertenties of Google op onze website terecht gekomen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat we elkaar ontmoeten op een beurs of een ander evenement of dat wij zelf het eerste contact leggen als we denken dat we iets kunnen betekenen.
Tijdens het eerste contact (meestal telefonisch) stellen we vooral veel vragen. Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de onderneming, hoe zijn de processen op dit moment georganiseerd en welke software is er nu al in gebruik? We proberen de behoeftes ten aanzien van de software, zo goed mogelijk in kaart te brengen. En we achterhalen waarom de huidige oplossing niet meer voldoet. Zijn processen zijn bijvoorbeeld veranderd, waardoor het huidige pakket niet meer voldoende aansluit?
Het doel is om te achterhalen of SalesManager een geschikte oplossing is. Iets proberen te verkopen wat eigenlijk niet aansluit? Daar heeft niemand wat aan.
Het gebeurt weleens dat er behoeften zijn waar wij niet in voorzien. Een HR-module bijvoorbeeld of productiesoftware. Dan is het fijn om daar al in het eerste gesprek achter te komen, zodat je als klant verder kan zoeken naar een oplossing die wél geschikt is.
2. Uitwerken behoeften en vereisten
Zien we een goede fit? Dan maken we een persoonlijke afspraak om dieper in te gaan op een mogelijke samenwerking. We komen langs of zetten een online meeting op. Wat jouw voorkeur heeft!
Allereerst gaan we dieper in op je wensen, doelen en bedrijfsprocessen. Welke producten verkoop je? Hoe ziet het inkooptraject eruit? Verleen je service op de producten die je verkoopt? En hoe pak je dat dan aan? Wat zijn unieke niche-specifieke processen om rekening mee te houden? En ga zo maar door.
Daarnaast vertellen we je wat meer over SalesManager Online. We leggen uit hoe onze software en de functionaliteiten waaruit het is opgebouwd, jou kan helpen om je bedrijf te stroomlijnen.
3. Demo van de software
Terug op kantoor bereiden we, met de input uit het vorige gesprek, een demo op maat voor. Samen met de consultant, die de implementatie zal begeleiden na ondertekening, komen we langs om deze demo te geven. Tijdens demo presenteren we de oplossing die in onze ogen het beste aansluit op de eisen en wensen van de klant. Vanuit een testomgeving laten we zien welke functionaliteit er nodig is om aan alle vereisten te voldoen en hoe het gebruik ervan er in de praktijk uit zal gaan zien.
De keuze om al in deze fase een consultant bij het traject te betrekken levert een aantal voordelen op. Onze consultants zijn zeer ervaren in het vertalen van klantwensen naar concrete oplossingsrichtingen binnen de software. Vaak zijn er voor één probleem meerdere oplossingen mogelijk. Welke oplossing het beste aansluit is afhankelijk van de specifieke wensen van de klant. Daarnaast raakt de consultant op deze manier al in een vroeg stadium bekend met de processen, de wensen en de huidige software van de klant. Hij is daarmee al voor het zetten van de handtekeningen op de hoogte van alle ins en outs van het project. Zo maakt hij een vliegende start tijdens het implementatietraject en kunnen we zo snel mogelijk aan de slag.
Lees ook: Zo verloopt de implementatie van SalesManager Online
Offerte op maat
Ben je enthousiast geworden over een mogelijke samenwerking? Dan maken we een offerte op maat. Hierin stellen we de scope van het project vast. Welke modules, integraties en apps gaan we inzetten? Hoeveel gebruikers moeten er in de software kunnen werken? Gaan we maatwerk ontwikkelen? Mocht dit laatste het geval zijn dan leveren we een gedetailleerde inspanningsindicatie aan die zich vertaalt in een concreet kostenplaatje. Daarnaast kijken we naar de invulling van het implementatietraject, tuigen we een planning op en bepalen we welke trainingen we zullen geven. Door in deze fase goed met elkaar af te stemmen wat er precies gaat gebeuren, hoeveel tijd daarvoor nodig is en welke kosten dit met zich meebrengt, voorkomen we discussie en miscommunicatie in een later stadium.
SalesManager Online is uniek om zijn maatwerkmogelijkheden. Elk scherm kan aangepast worden, je kunt overal velden toevoegen of verwijderen en er zijn koppelingen met al jouw andere andere software mogelijk. Om onduidelijkheden tijdens de implementatie te voorkomen, specificeren we maatwerk daarom tot op de millimeter nauwkeurig. Alles wat besproken en afgesproken is, staat in de offerte.
Van verkoop naar implementatie
Vaak gaat een offerte nog een paar keer heen en weer. Vooral om details rondom maatwerk zo helder mogelijk te maken of om de laatste financiële zaken af te stemmen. Na ondertekening van de offerte neemt de consultant het over. Tijdens een kick-off meeting sluiten we samen het verkooptraject af en starten we de implementatie. En dan gaat het avontuur pas écht beginnen!
Zo doen we dat! Wil je jouw bedrijfsprocessen ook verbeteren met behulp van slimme software? Neem contact met ons op voor een eerste gesprek om jouw situatie te bespreken!