SalesManager Software Keuzehulp: de juiste keuze voor jouw bedrijf

x

ERP voor het magazijn

Een van de krachten van een ERP-systeem is dat het zorgt voor een optimalisatie slag van alle afdelingen. Dit komt doordat het ERP-systeem verschillende bedrijfsprocessen inzichtelijk maakt en moeiteloos informatie deelt binnen het gehele bedrijf. Om een wat duidelijker beeld te creëren van wat het ERP-systeem nou concreet doet, bespreken we in deze blog de features met als focus: het magazijn. 

Het magazijn is het belangrijkste aspect in de supply chain. Door de vele veranderingen gedurende de dag in het magazijn, gaat het overzicht gemakkelijk verloren. Denk hierbij aan binnenkomende goederen, uitgaande orders, retour orders, goederen op verschillende magazijnlocaties, beschadigde voorraad, etc. Een goed overzicht is dus van essentieel belang. 

Wat doet het ERP-systeem?
Door het automatiseren van werkprocessen, zoals; picking, verpakken, ontvangen en verzenden van producten en het bijhouden van inventaris, wordt alles nauwkeurig bijgehouden en ontstaat er een uitgebreid overzicht voor alle afdelingen. Inkopers weten precies wanneer er besteld moet worden, finance kan de juiste facturen opstellen en versturen en het management krijgt meer controle en inzicht in de bedrijfsprocessen. 

Voordelen
Het ERP-systeem zorgt voor complete controle over alle processen in het magazijn. Het visualiseert als het ware de logistieke processen en supply chain in het magazijn. Maar het kent ook andere voordelen, we zetten ze kort op een rijtje: 

  • Efficiënter werken:
    Door het overzicht in de verschillende processen binnen het magazijn, kan er eenvoudig inzicht worden verkregen in de werkdruk. Zijn er veel orders of wordt er grote drukte verwacht? Dan kan er meer personeel worden ingezet. Op deze manier is er nooit te veel of te weinig onnodig personeel.

  • Minder kosten:
    Doordat alle processen binnen het magazijn in kaart worden gebracht, wordt alles optimaal benut. Er wordt bijvoorbeeld gelet of een product bijna op zijn maximale houdbaarheidsdatum zit, maar ook picken met registratie van serie- of batchnummer wordt ondersteund. Het optimaliseren van deze processen zorgt ervoor dat er geen onnodige kosten worden gemaakt. 

  • Digitaal inzicht: 
    SalesManager Online geeft inzicht in alle processen die zich binnen het magazijn afspelen. Omdat wij bij SalesManager maar al te goed weten dat elk bedrijf anders is, bieden wij een opmaat gemaakt plan aan. Heeft jouw bedrijf bijvoorbeeld rijdende voorraad? Geen probleem, ook dit kan inzichtelijk worden gemaakt.  Alles om maar zo effectief mogelijk te werk te gaan. 

  • Orderpicken:  
    Door te werken met een barcode systeem, worden producten eenvoudig gescand tijdens het picken. Dit voorkomt onnodige fouten. Tevens zorgt dit voor een realtime bijhouden van de voorraad. Heeft iets de minimale hoeveelheid bereikt, dan krijgt inkoop hier automatisch een melding van. Is de order compleet? Dan wordt deze automatisch van de laadlijst afgehaald en voorzien van de juiste status. 

 Dit zijn enkel de mogelijkheden van het ERP-systeem met focus op het magazijn. Benieuwd wat nog meer tot de mogelijkheden behoord, bekijk ze hier. Of neem vrijblijvend contact op met alex@salesmanager.nl. Dan zoeken we samen naar een opmaat gemaakte oplossing voor jouw bedrijf.