SalesManager Software Keuzehulp: de juiste keuze voor jouw bedrijf

x

Wat is maatwerk in een ERP-systeem?

Zoals je een pak op maat laat maken, kan dit bij een ERP-systeem ook. Standaard schermen, velden en functionaliteiten kunnen aangepast worden om beter aan te sluiten bij de processen van jouw bedrijf. Bij de meeste cloud-ERP systemen is maatwerk niet mogelijk, maar bij SalesManager Online wel. Sterker nog, maatwerk is wat onze aanpak juist uniek maakt!

Wanneer is een standaard pakket voldoende?

Voor bedrijven met simpele processen is een standaardpakket meestal voldoende. Een handelsbedrijf dat bijvoorbeeld stickers inkoopt en verkoopt, heeft geen complex maatwerk systeem nodig. Je kunt dan bij veel aanbieders met een standaardpakket prima uit de voeten.

Meer weten over de flexibele modulaire ERP oplossing van SalesManager? Download de whitepaper ‘Modulaire ERP systemen anno 2022’ en lees alles over de mogelijkheden.

Wanneer kies je wél voor maatwerk?

Er zijn verschillende redenen waarom het wenselijk kan zijn om je standaard ERP-pakket aan te passen:

 

AEGIR-Marine zocht naar een manier om de hele keten helder en traceerbaar te maken.

 

Bij deze klant was maatwerk essentieel

AEGIR-Marine verleent service en onderdelen aan schepen wereldwijd. Administratief is dat behoorlijk complex. Schepen zijn eigen financiële entiteiten met speciale wetten en belastingregels. Om onderhoud en onderdelen te verkopen aan de eigenaren van de schepen zijn er over de hele wereld agenten die op commissiebasis werken. Daarnaast heeft AEGIR meerdere internationale vestigingen met verschillende administraties en valuta’s. 

AEGIR-Marine had de volgende wensen:

  • Schepen registreren middels het IMO-nummer en deze kunnen gebruiken als extra entiteit op offertes, orders en facturen.

  •  Internationale belastingregels toevoegen aan de BTW logica voor het juist verwerken van facturen.

  •  Agenten als extra entiteit toevoegen op offertes en orders.

  • Commissie facturatie automatiseren voor de vergoeding van de agenten.

  • Koppelen van AEGIR’s eigen planningstool om monteurs wereldwijd in te plannen voor onderhoud.

Met als uitgangspunten de focus op kwaliteit en klantgerichtheid en de sterke groei zocht AEGIR-Marine een solide systeem dat verder ging dan CRM en ERP.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat deze specifieke wensen niet in een standaard ERP-pakket te vinden zijn. Dus bouwden we bij SalesManager een oplossing op maat!

  • We voegden een geheel nieuwe entiteit toe voor de registratie van alle informatie van schepen.

  • We voegden extra velden toe op de offerte, order en factuur om schepen en agenten te registreren.

  • We breidden de bestaande set van aanwezige belastingregels uit met internationale en speciale regels voor schepen.

  • We maakten een koppeling met TimeSeries, de nieuwe planningstool van AEGIR. Vanuit SalesManager Online wordt order data naar TimeSeries gestuurd, waarbinnen de planning wordt gemaakt voor de monteurs. Zodra dit is gedaan, wordt de data teruggestuurd naar SalesManager Online zodat alle data centraal staat opgeslagen.

 

Hoe verloopt een maatwerktraject?

Om maatwerk goed uit te voeren is een duidelijke inventarisatie van groot belang. Tijdens het verkooptraject worden de wensen rondom maatwerk al in kaart gebracht. In de offerte staat precies gespecificeerd wat we gaan doen en hoe het eruit komt te zien. 

Daarna neemt één van onze business consultants de implementatie over. De consultant zorgt dat de implementatie goed verloopt, de planning gehaald wordt en de organisatie goed voorbereid aan de slag kan met onze software.

Benieuwd hoe zo’n traject eruitziet? Lees verder in dit interview met Emile Lapré, waarin hij vertelt hoe een implementatie met maatwerk verloopt.

Wil je zien hoe het ERP-systeem van SalesManager Online eruitziet? Benieuwd naar de maatwerkmogelijkheden voor jouw organisatie? Vraag dan nu een vrijblijvende online demo aan. 

Meer weten over de flexibele modulaire ERP oplossing van SalesManager? Download de whitepaper ‘Modulaire ERP systemen”’ en lees alles over de mogelijkheden.

Onze klanten

Dit zijn alle mogelijkheden van het ERP systeem

 

Verkooporders

Verkoop kan hectisch zijn. Wil je dat een order automatisch per e-mail naar de klant wordt bevestigd  met de verwachte leverdatum of indien niet voorradig er automatisch een signaal verstuurd wordt naar de inkoop afdeling? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verwerken van orders, automatiseer je ordermanagement dan met ons ERP systeem.

Orderpicking

Bij drukte kan een magazijn snel onoverzichtelijk worden. Door misgrijpen of het picken van verkeerde producten verdwijnen marges als sneeuw voor de zon. Structuur geeft overzicht maar hoe pak je dat dan aan?

Zendingen

Het niet op tijd leveren van de juiste producten op de juiste plaats is desastreus voor je klanttevredenheid. Als verzendinstructies maar op een  manier te interpreteren zijn verminder je verlate en retourzendingen. Maar hoe doe je dat wanneer je niet vanuit meerdere magazijnen  verstuurd?

 

Track en Trace met Transsmart

Het versturen van zendingen en vergelijken van aanbieders kost veel tijd. Wil je een zending eenvoudig aanmelden, uw hele logistiek proces van leveringen sneller en inzichtelijker maken. Dat kan met de Transsmart koppeling.

Verkoopfacturen

Cash is king! Dus factureer direct wanneer je de goederen hebt geleverd! Toch wordt dit vaak uitgesteld, wat ten koste gaat van de liquiditeit. De factuur wordt immers pas betaald als deze ontvangen is. Maak en verstuur automatisch een factuur direct na verzending van de order en ontvang betalingen sneller. De facturatie kan één voor één of tegelijk in batch afgehandeld worden. En natuurlijk, alles digitaal!

Hard/soft reserveringen

Klanten hebben behoefte aan zekerheid en bestellen steeds vaker ruim van te voren zodat ze op tijd kunnen beschikken over de goederen. Hoe zorg je er nu voor dat dit geen onnodige plaats inneemt in het magazijn en ten koste gaat van je liquiditeit?