Advanced Shipping Notice
Klanten willen liever geïnformeerd worden over wijzigingen in leverdatums dan ermee geconfronteerd worden. Advanced Shipping Notice zorgt ervoor dat je klanten proactief geïnformeerd worden. Het zorgt er ook voor dat uw binnendienst minder tijd kwijt is met de verwerking van een individuele order.
ASN proces
Het Advanced Shipping Notice proces zorgt ervoor dat er een herberekening plaats vindt op basis van geboekte verkooporder met leverafspraken, de huidige stand van de voorraad en lopende inkooporders met een verwachte leverdatum of alle verplichtingen qua leveringen aan klanten haalbaar zijn. Op het moment dat er een afwijkende leverdatum wordt berekend voor een verkooporder, stuurt het systeem automatisch een e-mail naar een intern e-mailadres of rechtstreeks naar de klant. Hierin wordt duidelijk welke producten niet op tijd geleverd kunnen worden en wat de nieuwe leverdatum zal zijn.
Hierdoor kan proactief contact gezocht worden met de klanten, waardoor zij altijd op de hoogte zijn. De toewijzing van de voorraad gebeurt op basis van een aantal variabelen zoals een spoedorder, orderdatum (oude orders worden eerst uitgeleverd) en een in te stellen periode in dagen voor het toewijzen van voorraad aan een specifieke order (orders die pas over x aantal maanden uitgeleverd worden, kunnen bevoorraad worden via nieuwe inkoopleveringen – zie ook Hard en soft reserveren)